Projectie op je dier




Laatst werd ik mijzelf weer even heel bewust van hoe ik naar mijn paarden kijk. Als ik in de ochtend de dagelijkse verzorging van mijn paarden doe, betrap ik me er soms op dat ik met een hele kritische blik naar mijn paarden kijk. Ik ben dagelijks met het welzijn en gezondheid van dieren bezig, dus logisch dat ik met dezelfde blik naar mijn paarden kijk. Mijn paarden zijn in aanleg niet heel sterk. Mijn merrie heeft insulineresistentie en aanleg voor jeuk en mijn ruin heeft COPD. Allebei doen ze het overigens best goed. Maar toch, ze hebben een kwetsbare constitutie, duur woord voor, ze zijn wat gevoelig. Daardoor houd ik ze goed in de gaten. Maar wat doet dat eigenlijk met ze? Als je dier ooit ziek is geweest herken je dat denk ik wel. Je blijft toch altijd een beetje bezorgd. Je wilt niet dat ze weer ziek worden.

Telepathie bij dieren

Dieren denken in beelden en gevoelens en dieren zijn heel sensitief. Wat betekend dat ze heel erg openstaan voor de gevoelens en beelden die jij uitzend. Ik ben er heilig van overtuigd dat dieren ook communiceren met elkaar via telepathie. Ze voelen hoe de ander zich voelt en ze pikken direct de beelden van elkaar op als er onraad dreigt of er is eten in het spel, om maar wat belangrijke items in een dierenleven te noemen. Een dier scant jouw ook altijd even. Hoe is de stemming vandaag en hij of zij vangt beelden van je op. Maar wat als jij iedere ochtend je even focust op je dier met een licht gespannen gevoel en het dier vangt regelmatig beelden van je op van situaties waarbij hij niet goed in zijn vel zat. Dat heeft invloed om hem of haar. Een dier geloofd de beelden namelijk, vooral als ze congruent zijn met je gevoel. Een dier kan dit gevoel over nemen en zich er naar gaan gedragen. En daarom wil ik dit even onder de aandacht brengen. Ikzelf probeer heel bewust positieve beelden en gevoelens op mijn dier te projecteren, want ik weet dat dat ze goed doet.

Het woordje ‘nee’

Het gekke met diercommunicatie is ook dat dieren het woord ‘nee of niet’ niet oppikken. Dus een voorbeeldje. Jij ziet je kat en je denkt, als ze maar niet weer angstig onder het bed wegkruipt als ik de stofzuiger pak. De kat voelt een bezorgd gevoel en vangt het beeld van de stofzuiger waarvoor ze wegkruipt op. Dus kortom een duidelijke bevestiging en waarschuwing. De stofzuiger komt er aan, dus wegwezen. Of jij rijd op je paard en ziet, voordat je paard het door heeft, in de verte een vrachtwagen aankomen. Je voelt angst en ziet het beeld van je paard voor je hoe ze schrikt van de vrachtwagen. Het paard is als geen ander dier beter in staat gevaar aan te voelen en de angst en het beeld van het wegvluchten voor de vrachtwagen is voor het paard genoeg om in de stress te schieten. Heel lastig dus. Eigenlijk kun je spreken van een self fulfilling prophecy. Het dier gedraagt zich zoals jij verwacht dat het zich gedraagt. Het zelfde bij een hond met een slechte eetlust. Jij zet zijn bakje klaar met een bezorgd gevoel. Je denkt; als hij maar niet zijn eten laat staan vandaag. De hond voelt de bezorgdheid en ziet het beeld dat hij zijn eten laat staan. Wantrouwend als de hond al is, begint hij niet eens aan de maaltijd. Ook tegen de hond roepen; niet blaffen. Werkt vaak heel verwarrend. Want de hond vangt het beeld van jou op dat hij blaft. Het woordje niet begrijpen ze niet want ze denken namelijk in beelden en niet in woorden.


De naam van je dier

Een ander ervaring die ik regelmatig heb is dat de naam van je dier heel veel invloed heeft. Dus zo ken ik een kat met de naam Boefje. Die kat werd in de loop van zijn leven steeds lastiger en ging op den duur steeds meer zijn nagels uitslaan. Je projecteert als het ware een bepaald beeld op je dier en het dier gaat zich er naar gedragen. Zo ken ik ook een kat die te dik is en Dikkiedik heet. Natuurlijk een hele leuke naam maar ik zie dan toch direct een dikke, rode kater voor me. Zo'n echte theemuts....Leuk, maar als die kat op een gegeven moment gezondheidsklachten krijgt door overgewicht is het toch minder leuk. Of een kat die Krieltje heet en heel bang en klein is. Je bevestigd de kat steeds in zijn klein zijn door het -tje achter de naam. Devil is ook zo n naam. Het hoeft geen probleem te zijn hoor maar als je dier die naam heeft en hij wordt in de loop van de tijd steeds agressiever dan zou ik toch de naam veranderen en kijken wat dat doet met je dier. Natuurlijk is het altijd zinvol om een dierentolkgesprek te laten doen en dan gericht te vragen wat het dier van zijn naam vind. Dieren kunnen hier heel goed iets over vertellen. Dieren geloven ons vaak onvoorwaardelijk, dus als wij steeds een bepaald beeld van ons dier hebben, dan gaat het dier daar zelf in geloven en zich er naar gedragen. Ik geloof zelfs dat het invloed op je gezondheid van je dier heeft hoe je hem of haar ziet.

Bewust projecteren

Wat kan je doen om hier iets in te veranderen. Je kunt proberen om bewust beelden te gaan sturen naar je dier die positief zijn. Dus zie je dier voor je als een gezond en vitaal dier. Laat het dier over zich heen lopen. Ga hem niet zielig vinden maar zie hem voor je als een sterk en assertief dier. Wil je dat je hond stopt met blaffen als er een postbode voorbij komt. Zie het voor je hoe hij rustig blijft slapen als de postbode voorbij komt. Zie je hond smaakvol eten en je kat relaxt naar de stofzuiger toe lopen. En wees bewust van het gevoel dat je hierbij hebt. Het dier geloofd de beelden als het gevoel klopt met het beeld en hoe sterker je gevoel, hoe meer inpakt het beeld heeft.
Maar dit klinkt makkelijker dan het is. Ik zelf ben nog bezig om dit te oefenen. En ik probeer zorgelijke beelden zoveel mogelijk te vervangen door oprecht gevoelde positieve beelden en gevoelens. Dit heeft trouwens niet alleen effect op je dier, ook op de omgang en de band tussen jouw en je dier wordt er beter door. Het kan zelfs nuttig zijn om te kijken welke beelden en gevoelens je hebt over jezelf. Want ook dat heeft grote impact op je leven. Maar eerste stap ik bewust wording. Dieren zijn zo gevoelig dus goed om hier stil bij te staan.

Reacties