Maag-darmproblemen & Voedingsintoleranties






Ik heb wel vaker iets geschreven over maag-darmproblemen bij dieren maar nu wil ik het even vanuit een ander perspectief doen, namelijk mijn persoonlijke ervaring. Sinds dat ik mijn praktijk startte in 2015 heb zeer veel honden, katten en paarden met maag-darmklachten in mijn praktijk gezien. Ik richt me dan ook vaak op het herstel van de darmen en geef veel voedingsadviezen. Het gekke is dat ik mijn eigen voedingspatroon eigenlijk nooit heel serieus onder de loep heb genomen en dat terwijl ik mijn hele leven al last heb van maag-darmklachten. Hoezo een blinde vlek?? Maar goed op een geven moment zag ik opeens de overeenkomst tussen mijn eigen klachten en die van alle dieren die ik dagelijks in de praktijk tegen kwam en toen kon ik er niet omheen om wat te gaan veranderen.

Symptomen die samenhangen met maag-darmproblemen/ voedingsintolerantie

Even een schets van de symptomen die ik heel veel voorbij zag komen bij de dieren. Ik zag veel honden die jeuk ervoeren en regelmatig verstopte oren hadden. De vacht zag er vaak wat dof uit, de honden liepen wat stram en soms met een gebogen rug (buikpijn). Paarden met regelmatig wat dunne mest, soms wat lange haren op de buik, veel gerommel in de buik en regelmatig was de hengstigheid van de merries te heftig. Katten met een slechte vacht, regelmatig iets verstopte oren, soms erg gefixeerd op eten, vaak ook wat vieze ogen. Dit zijn klachten die ik vaak zie en die dus met elkaar samen hangen. Je ziet bij maag-darmproblemen heel vaak: wisselende ontlasting, koliek, winderigheid, jeuk, overgeven, slechte eetlust, huidproblemen, allergieën, hormonale klachten, oor problemen, verlaagde weerstand en futloosheid.

Reactie van het lichaam op de voeding

Als het lichaam voeding te verwerken krijgt waar het eigenlijk slecht mee om kan gaan, dan raakt de darmwand geïrriteerd, er ontstaan ontstekingen in de darmwand. Gaat dit langer door, dan ontstaan er op het laatst kleine gaatjes in het darmslijmvlies (ook wel leaky guts genoemd). Hierdoor komen allerlei schadelijk stoffen te makkelijk in de bloedbaan. Als die stoffen in de bloedbaan komen, zorgen ze vaak voor allergische reacties  en een verhoogde ontsteking gevoeligheid van het lichaam. Er kan dus jeuk ontstaan en soms rode plekken en ontstekingen. Door de slechte darmwerking worden bepaalde vitamines en mineralen minder goed opgenomen, er ontstaan dus tekorten. Ook wordt de weerstand voor een groot deel in de darmen geregeld, dus er ontstaat vaak  een verlaagde weerstand. De organen lever en nieren raken vaak overbelast door alle schadelijke stoffen in het lichaam. Doordat het lichaam afvalstoffen kwijt moet raken, krijgen dieren bijvoorbeeld ontstoken oren en is er vaak sprake van een verhoogde oorsmeer productie. Het lichaam heeft het hier druk mee, dus is er veel minder energie beschikbaar voor andere dingen, er ontstaat een moe gevoel.

Mijn eigen symptomen

Ikzelf had een heel aantal symptomen die hier op wezen. Ik had regelmatig verstopte oren, een iets verlaagde weerstand, snel een wat opgezette en pijnlijke buik, problemen met de stoelgang, heftige menstruatiepijnen en erg snel vermoeid. Kortom alles wees op een voedingsintolerantie. Ik heb een test laten doen met behulp van bioresonantie en inderdaad ik kon een aantal voedingsstoffen slecht verdragen, waaronder gluten en zuivelproducten. En aangezien ik al vegetarisch at, was ik daar niet blij mee, want voor mijn gevoel bleef er dan maar weinig over en ik had helemaal geen zin mijn voedingspatroon om te gooien. Maar toen ik er eenmaal mee aan de gang ging viel dat reuze mee. Het was even zoeken naar alternatieven maar uiteindelijk kwam ik daar wel uit. En belangrijker, ik heb zelden meer last van een opgezette en pijnlijke buik, geen menstruatieproblemen meer en ook geen verstopte oren. En natuurlijk ben ik nu aan de gang met middelen om de spijsvertering weer te normaliseren en als dat lukt, dan moet het mogelijk zijn weer steeds meer producten te kunnen eten zonder last te krijgen. Al moet ik zeggen dat ik ze nu helemaal niet meer mis. Zelf gebakken glutenvrij brood is veel lekkerder! Wat ik wel merk is dat mijn lichaam enorm aan het ontgiften is. Allerlei afvalstoffen verlaten nu het lichaam en dat is alleen maar goed. Ben benieuwd of uiteindelijk mijn energieniveau ook weer op een normaal pijl komt, want die is nog steeds wel erg laag. Maar herstel kost helaas veel tijd, dat is niet in een paar weekjes klaar. Ik voel dat het herstel in gang gezet en dat is hoopvol.

Herstel van de darmen

Voordeel van dit proces is dat ik nog beter kan aanvoelen wat de dieren ervaren. Heeft je dier last van klachten die te maken hebben met de spijsvertering, dan is dus de belangrijkste stap om de juiste  voeding te vinden die past bij je dier. Dit is meestal voeding die past bij wat het dier van oorsprong altijd at. Dus voor hond en kat een goede kwaliteit vlees en dus geen goedkope brokken. Voor paarden een goede kwaliteit hooi, gras. Geen granen en voordroog/ kuil.
Vervolgens ben je er nog niet. Het maag-darmstelsel heeft jarenlang geleden onder deze slechte voedingsomstandigheden en dus zul je middelen moeten inzetten om de darmen te ondersteunen. Daarbij is het belangrijk verschillende stappen in de juiste volgorde te nemen. Sla je een stap over, dan lukt het vaak niet om de balans volledig te herstellen en blijft het wat kwakkelen. De stappen zijn globaal:
1.      De ontstekingen in het darmslijmvlies verminderen
2.      Pathogenen in de darmen aanpakken
3.      Darmslijmvlies herstellen
4.      Darmflora herstellen
5.      Stress verlagen

Met welke middelen je dat doet hangt af van het dier en zijn omstandigheden.
Ik ben er in ieder geval blij mee dat ik na jaren kwakkelen toch eindelijk ook eens goed naar mijn eigen klachten kon kijken en hier wat stappen in heb gezet. Want uiteindelijk voel ik me daar een stuk beter door.
Indien je klachten bij je dier ervaart en je komt niet echt verder, blijf niet te lang zelf wat proberen. Schakel op tijd een gediplomeerd diertherapeut in en ga gericht aan de slag met het herstel.

Reacties

  1. Enthusiastic beginning is very common in every sector when anyone enters into a new world. But it is very hard to keep such enthusiasm for a long time after huddles come out from invited sources. Read this blog and know more about this topic. bioresonantie hilversum

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten