Doorgaan naar hoofdcontent

Even voorstellen

Vitality4Animals- Veterinaire natuurgeneeskunde




Ik ben Wanda Wolters – veterinair natuurgeneeskundig therapeut en eigenaar van 
natuurgeneeskundige praktijk Vitality4Animals. Ik geef adviezen gericht op het 
bevorderen van de gezondheid en het welzijn van dieren. In 2012 heb ik het besluit 
genomen om te kiezen voor mijn ware passie, namelijk mijn liefde voor dieren. 
Ik ben gestart met de opleiding natuurgeneeskunde voor dieren bij de Silverlinde in Breda.



Van jongs af aan ben ik al bezig met dieren en natuur. Ik heb allerlei dieren gehad zoals; vogels, knaagdieren en katten. De paarden vormden echter altijd de rode draad in mijn leven. Ik heb dan ook al vele paarden verzorgd, opgeleid en getraind. Op het moment heb ik twee IJslandse paarden waar ik voornamelijk recreatieve bosritten mee maak en grondwerk mee doe.
Mijn paarden hebben jarenlang op een pension (24/7 weidegang) gestaan en ik zag mijn paarden, met name in de winter, vaak urenlang op dezelfde plek staan, wachtend op hooi. Ik dacht toen altijd, dat moet anders kunnen. Vrij recent zijn we naar Elsloo (Friesland) verhuisd en daarmee is mijn droom, om mijn paarden op zo natuurlijk mogelijke manier te houden, werkelijkheid geworden.

Natuurlijk paarden houden

We hebben daarvoor onze tuin omgetoverd tot paddock paradise. Ondanks ons beperkte perceeloppervlak kunnen we door het aanleggen van een track optimaal gebruik maken van de ruimte. Ons paddock paradise bevat veel afwisseling door verschillende natuurlijke elementen zoals een vijver, een stukje bos en een heuveltje. Door deze manier van paarden houden en het bijna onbeperkt voeren van hooi in slowfeeder netten, zijn mijn paarden een stuk actiever geworden en is wachten op hooi er nauwelijks meer bij. En dat doet de paarden zichtbaar goed. Ik beleef dagelijks enorm veel plezier aan deze manier van paarden houden!

wanda-2Veterinaire natuurgeneeskunde

Nadat ik afgestudeerd was bij de Silverlinde en ben ik begonnen met het opzetten van mijn natuurgeneeskundige praktijk Vitality4Animals. Ik richt mij met name op honden, katten en paarden. De klachten waarvoor een consult wordt aangevraagd zijn zeer divers. Bijvoorbeeld jeuk, darmproblemen, gedragsproblemen, luchtwegklachten, mok, hoefbevangenheid en hormonale problemen.

Kijken naar het totaalplaatje

Het leuke van natuurgeneeskunde is dat je naar het totaalplaatje van het dier kijkt. Meestal kom ik bij de diereigenaren thuis waardoor het dier op zijn vertrouwde plek kan blijven. Ik neem een consult af door zeer veel vragen te stellen aan de eigenaar van het dier. Hierbij komt niet alleen de klacht aan bod maar zeker ook het gedrag, de geschiedenis en de levensomstandigheden van het dier. Daarnaast is ook de energetische informatie zeer belangrijk. Voor mij was dit voorheen een zeer vaag gebied, maar inmiddels wordt deze informatie net zo normaal en belangrijk voor mij als het lichamelijk onderzoek van het dier. Uiteindelijk doel is om de oorzaak van de klacht te achterhalen. Als je het probleem bij de oorsprong aanpakt heb je namelijk de grootste kans op een blijvend resultaat. Ik maak gebruik van verschillende therapieën, zoals: aromatherapie, bach bloesemtherapie, kruidengeneeskunde, t-touch /massage, homeopathie, gedragstherapie en voedingsadviezen.

Natuurgeneeskunde is een prachtig vak

Het vergt veel creativiteit en inlevingsvermogen. Maar als je dan ziet dat een bepaald advies of een bepaald natuurlijk middel een positief effect heeft dan is dat echt geweldig! Ik verwacht dat in de toekomst de natuurgeneeskunde een steeds belangrijkere plek in de gezondheidszorg gaat innemen. Ik ben van mening dat een dierenarts altijd nodig blijft maar dat een natuurgeneeskundige een hele belangrijke aanvulling kan geven waardoor de klachten van het dier in een breder perspectief bekeken kunnen gaan worden. Daarnaast kun je met een natuurgeneeskundig consult veel klachten voorkomen en kan je het herstel bespoedigen. Ik ben dan ook zeker voorstander van een samenwerking tussen de reguliere en de alternatieve geneeskunde. Ik deel graag mijn kennis en ervaring met jullie want ik weet uit ervaring dat niks zo leuk is als een dier dat goed in zijn vel zit!

wanda-3

Reacties