Help mijn paard is zo sloom!


Ervaringsverhaal over mijn paard 

Ik kom het regelmatig tegen in mijn praktijk. De eigenaar geeft aan dat hij/zij het gevoel heeft dat het dier te weinig energie heeft, wat zwakjes is of een soort sprankeling mist. Neem dit signaal serieus. Uit eigen ervaring weet hoe fijn het is als je weet waarom je dier bepaald gedrag vertoond. Dan kun je er iets aan doen of je kunt je verwachtingen bijstellen. Hierbij mijn verhaal van mijn paard Drengur.


Drengur is een stoere en lieve IJslander ruin van 15 jaar die ik gekocht heb toen hij 2 jaar was. Ik heb hem dan ook zelf zadelmak gemaakt en beleerd. Iets wat ik met zeer veel plezier en enthousiasme heb gedaan. Ik rijd Drengur boom- en bitloos. En ik ben eigenlijk pas begonnen met het daadwerkelijk rijden toen hij 6 jaar was. Daarvoor heb ik wel veel grondwerk gedaan om op het rijden voor te bereiden. Al met al ging dit inrijden probleemloos. Eigenlijk accepteerde hij mij direct op zijn rug en ook het sturen, overgangen rijden, had hij zo door. Hij was relaxt en galant. Rond de leeftijd van 8 jaar begon ik iets intensievere ritten met hem te rijden en toen begonnen de problemen. Oftewel probleem is een groot woord. Ik begon me er af en toe aan te ergeren dat hij wat weinig energie leek te hebben. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, meer afwisselingen, samen rijden met andere paarden, snelle overgangen rijden, meer grondwerk, TTouch methodes. Hij bleef echter soms periodes hebben dat hij wat sloom was. Aan zijn bereidheid om voor mij te werken heb ik echter eigenlijk nooit getwijfeld.

Gedragstherapeut

Op een gegeven moment kwam er een gedragstherapeut voor paarden op stal en omdat ik toch geregeld tegen het probleem van een gebrek aan energie bleef aanlopen, heb ik om haar mening gevraagd. Haar mening was, zonder verdere kennis van zijn voorgeschiedenis, er is iets fout gegaan in zijn ontwikkeling als rijpaard. De interactie tussen jullie beiden loopt waarschijnlijk niet goed en daar moet aan gewerkt worden. Ik heb hier lang over nagedacht, maar heb nooit het gevoel gehad dat er iets niet klopte in ons verstandhouding. Iemand anders op stal adviseerde meer krachtvoer te geven. Hier ben ik nooit toe over gegaan, dit klopte naar mijn gevoel niet. Nog een resoluter advies was. Gewoon een flinke tik geven, dan is het snel over. Ook dit advies heb ik niet opgevolgd. 
Op een gegeven moment ben ik de Silverlinde gaan doen. Hier leerde ik al heel anders naar dieren kijken. Er ging een wereld voor mij open. In die tijd merkte ik dat mijn paard soms bij het aandraven even kort hoestte. Niks om je zorgen over te maken zeiden veel mensen om mij heen. Maar ik had inmiddels steeds meer inzicht in de fysieke gesteldheid en aandoeningen bij paarden en toen begon het kwartje te vallen. Mijn paard had last van een zuurstof tekort doordat hij licht astmatisch was. Als hij iets stoffig hooi krijgt reageert hij hier op met een allergische reactie waardoor de luchtpijp en de longblaasjes verkrampen en waardoor er minder zuurstof in het lichaam komt, met als gevolg een energiegebrek. Dit kan leiden tot dampige of hoestende paarden maar het kan ook heel subtiel beginnen met gewoon iets minder looplust. Ik wilde dat ik dit eerder had geweten want dan had ik hem veel sneller zijn rust gegund en me niet geƫrgerd aan hem.

Schimmels in hooi

Gelukkig gaat het nu goed met hem. Ik ondersteun hem met kruiden en homeopathie en daarnaast week ik zijn hooi in de winterperiode. Ik heb het nu een aantal maanden niet hoeven weken omdat het hooi zo vers van het land kwam dat er nog geen schimmels in zaten maar heel geleidelijk aan wordt het hooi weer wat ouder en dan komen er toch weer wat schimmelsporen in. Dit hoef je niet te ruiken of te zien maar omdat er vocht in de lucht zit ontstaan er toch schimmels in het hooi ondanks dat je het goed droog opslaat. Dit is ook de reden dat veel luchtwegklachten in het midden of einde winter vaak opspelen. Hoe ouder het hooi is hoe groter de kans op schimmels in het hooi. Met het weken van hooi spoelt je die schimmels er weer uit. Dus daar ga ik nu weer mee starten en dan zie ik vaak dat mijn paardje Drengur ook weer opleeft en veel energieker wordt.

Gedragsprobleem ten gevolge van.......?

Kortom wees heel alert als je dier sloom of snel moe is. Er kan een fysieke klacht achter zitten. Dit hoeft niet een luchtweginfectie te zijn er kan ook een ander fysiek symptoom aan ten grondslag liggen. Maar voor je aan gedragsproblemen gaat denken of gefrustreerd raakt omdat het dier niet doet wat je van hem verwacht, onderzoek dan of er iets anders achter zit. Dit geld ook voor honden die opeens uitvalgedrag vertonen, katten die opeens veel miauwen, paarden die opeens gaan staken etc.
Drengur heeft helaas chronisch COPD. Gelukkig houd ik hem redelijk fit met ondersteunende middelen maar helemaal weg gaat het bij hem waarschijnlijk nooit. Maar daar pas ik nu de intensiteit van de training op aan en ik irriteer me nooit meer aan hem als hij een wat mindere dag heeft, omdat ik weet wat er aan de hand is.

Wil je meer info, mail naar: info@vitality4animals.nl

Reacties