Sjamanisme

 Sjamanisme heeft me altijd aangetrokken maar tegelijkertijd afgestoten. Het is me te ingewikkeld, al die vreemde rituelen. Misschien zelfs een beetje eng. Het roept associaties op met schimmige praktijken van oeroude volkeren ergens op een afgelegen plek ver van onze WhatsApp, Facebook en Google cultuur. Maar toch, het bleef trekken. Want hoe hebben die natuurvolken lange tijd geleefd zonder deze reguliere gezondheidszorg? 

REGULIERE GEZONDHEIDSZORG

Ik heb niks tegen ons Westerse medische wereld. Als ik een gebroken been heb, wil ik geholpen worden. Niet door sjamanistische, vage rituelen, maar gewoon even een foto en gips er om en ja, ook graag wat pijnstillers er bij. Ook bij een gaatje in mijn kies wil ik graag dat die gevuld wordt met chemische rotzooi en ook graag een extra sterke pijnstiller er bij. Of als ik een heftige ontsteking heb die maar niet overgaat, graag een sterke antibiotica kuur. Maar wat bij al die andere vage klachten? Een opgezette buik? Regelmatig vage hoofdpijn? Regelmatig pijnlijke schouders en nek? Jeuk en allergieën? Steeds wat wisselende consistentie aan ontlasting? Overgangsklachten? Terugkerende oorontstekingen? 

REGULIERE OPLOSSINGEN

Bij de dieren komen de immuun onderdrukkende medicatie, de pijnstillers en onstekingsremmers direct om de hoek kijken. Maar vaak gaat het dan even beter en daarna komt het sterker terug. En al die bijwerkingen, pff.... Of mentaal emotionele klachten, dieren die angstig zijn, in zichzelf gekeerd of agressief. Wat als je jezelf regelmatig niet goed voelt? Ga je antidepressiva nemen om al je gevoel te onderdrukken? De reguliere westerse geneeskunde heeft veel te bieden maar soms ook niet genoeg. 

OPLEIDING SJAMANISME

En juist dan komt die oeroude kennis van die stammen die het ooit zonder die westerse oplossingen moesten doen, heel goed van pas. Sterker nog, de visie is hierbij is oplossen van het probleem en niet toedekken. Misschien heeft die oeroude kennis ons wel juist heel veel te bieden. Zowel voor mens als voor dier. Dat wil ik onderzoeken en daardoor start ik in het najaar met een nieuw opleidingstraject "Inca sjamanisme" bij: https://incasjamanisme-nederland.nl/training-voor-mesacarrier-incashamanic-practitioner  

De nieuw geleerde technieken zal ik gaan integreren in de praktijk.


Reacties